Sitter det verkligen i kläderna? Ja, en hel del faktiskt. Man kan öka sin prestation avsevärt beroende på vad man väljer att klä på sig. Detta gäller i stort sett oavsett vilken typ av träning man utför, men i synnerhet träning, exempelvis löpning, under vintern.

Att välja rätt kläder vid löpning i kallare väderlek ökar inte bara upplevelsen av löparrundan utan även kvalitén och prestationen på träningspasset, skriver SportHälsa. Ett vanligt fel är att man klär på sig för mycket, vilket resulterar i att man svettas mer. Energin räcker då inte till samma höga tempo eller långa sträcka som man vanligtvis springer. Hur mycket kläder man ska ha, och då främst när det gäller antal lager, styrs av vilken temperatur det är ute samt hur långt och hur snabbt man ska springa.

En riktlinje man kan följa är att man vid en två timmar lång löpning vid en temperatur om minus tio grader till plus två grader klär sig i tre lager; ett bra underställ, en tunnare mellantröja och en löparjacka. På så sätt optimerar man chanserna till bästa möjliga prestation under löpningen. Faktorer som kost, återhämtning och vätska är förstås också avgörande.

Valet av löparjacka kan påverka både prestation och känsla av träningen. Man bör därför lägga ner energi på att hitta en passande jacka. En vindtät jacka med bra passform som andas är några kriterier att förhålla sig till vid inköpet av en bra löparjacka. Idag finns ett stort utbud på nätet att välja bland. Sportamore är ett bra exempel på en webbutik med brett utbud av löparjackor.

Oavsett vad man väljer att klä på sig bör man i alla fall ha ett tight underställ närmast kroppen. Val av material är lite av en smaksak, men man bör tänka på att undvika bomull som absorberar fukten och gör plagget tyngre än nödvändigt. Dessutom kyler det kroppen när man svettas.