Löpning är en alldeles suverän träningsform för de allra flesta. Det är en flexibel träningsform som både fungerar att utöva i hemmet på ett löpband, eller utomhus vart än du egentligen vill springa. De som bör hålla sig borta ifrån jag löpträning är möjligtvis gravida, kraftigt överviktiga, allvarligt sjuka människor, eller de som har problem med diverse skador.

springa

Till dig som är en av de som allvarligt funderar på att börja löpa och har en frisk nog kropp att göra så har vi en sak att säga; vad väntar du på? Ingenting händer av sig själv och därför måste du sluta tänka på vad du ska göra och enbart dra på dig ett par vettiga skor och ge dig ut.

Inledande löpträning

De första gångerna du ger dig i kast med löpningen är det viktigt att du vet dina egna begränsningar. Inget blir bra av att du sätter upp alldeles för höga mål som du sen inte klarar av att nå. Det är heller inte bra att pressa sig alldeles för hårt i början, eftersom din kropp förmodligen är relativt otränad och du tenderar då att löpa en större risk att ådra dig skador. Det är heller inte roligt att gå ut för hårt, och känner du inte glädje i och med att du ger dig ut för att springa, kommer det helt enkelt inte fungera. Vårt tips är att du sätter upp en kortare rutt i huvudet och att du växlar till att gå när du känner att du behöver det. Om du känner dig alldeles för pigg efter löprundan finns heller ingenting som hindrar dig från att köra på med ytterligare ett varv.

Utrustning

Precis som med alla idrotter så gäller det även inom löpningen att vara utrustad med vettiga grejer. Bra löpningsutrustning är relativt lätt att komma över och vi rekommenderar dig att du både skaffar dig ett par bra skor och kläder som är utformade för löpning, sådana kläder som andas och som inte bromsar upp dig genom ett alltför stort vindmotstånd.